Eu vote Flavio - Reisverslag uit Maringá, Brazilië van Just Jongkees - WaarBenJij.nu Eu vote Flavio - Reisverslag uit Maringá, Brazilië van Just Jongkees - WaarBenJij.nu

Eu vote Flavio

Blijf op de hoogte en volg Just

11 Oktober 2012 | Brazilië, Maringá

Eu vote Flavio Vincente, quarto cinco sete sete sete, vereador o Maringá!

Mijn gastvader heeft de verkiezingen gewonnen! Na een lange tijd van kabaal, propaganda, veel auto's met stickers van gezichten, namen en cijfers, waren dan zondag de verkiezingen, en mijn gastvader heeft ze gewonnen.
Wethouder van Maringá.

Stemmen is hier een big deal. Het is hier verplicht. De straf op niet stemmen lijkt wel een strafblad. Als je niet stemt kun je geen nieuw paspoort meer aanvragen, een baan vinden wordt bijna onmogelijk, zo niet onmogelijk, en er zijn tal dingen die dan niet meer gaan lukken. Stemmen dus.

Vanaf je 16e mag je stemmen, en vanaf je 18e is het verplicht. Ik vind het prima. Is er ook niemand die kan gaan zeuren dat je het niet eens bent met de huidige politiek terwijl je zelf niet gestemd hebt.

Elke maandag ga ik samen met mijn gastvader, Luisa en Felipe uit eten voor de lunch. Daar wil ik wel aan wennen.
Afgelopen maandag gingen we na het eten weer richting huis. We stapten de lift in. Die dag was Rodrigo, een vriend van mijn gastbroertje, ook mee.

1.. 2.. 3.. (..) 9.. 10.. 11. Verdieping elf. And we are back home. Lift stopt, en de deuren gaan... NU. ... NU. Ok... NU.
Nee. De deuren waren aan het protesteren, want die gingen niet open. En nog een keer, en toen gingen ze gelukkig open. Ik had het zelf nog niet eens door, maar achter me hoorde ik iemand naar adem snakken en naar de rand van de lift rennen. We waren nog helemaal niet op verdieping elf. Die was nog een halve meter hoger. Zit je dan met 2 halve claustrofoben vast in een lift. Heerlijk. Iemand drukte op de alarm knop, maar die laat alleen een zachte sirene horen, die je volgens mij alleen in de lift zelf kunt horen. Lekker handig.
Vervolgens begint te proberen de deur te forceren. Nou wil ik niet veel zeggen, maar we zitten er nog geen minuut. Dus doe rustig joh.

Na een minuut of vijf konden we de lift naar de tiende verdieping krijgen waar we wel uit konden stappen. Nou, dat waren de doldwaze 5 minuten van de dag.



De afgelopen tijd heb ik denk ik teveel getraind, of te snel opgebouwd. Want nu als ik ren voelt het alsof iemand met een stalen iets zacht doch pijnlijk tegen mijn scheen slaat. Dat is even uit te houden, maar wel heel vervelend.
Normaal gesproken ren ik 7 minuten naar de gym toe, 7 minuten terug, en in de gym 25 minuten. Maar dat doe ik nu niet meer tot die pijn over is.

Wat heb ik een zin om naar Dieka te gaan. Even een avond op z'n Nederlands feesten, want dat kunnen we toch echt beter. Of ik ben nog niet naar de goede club geweest. Want mijn uitgaan tot nu toe is naar een kroeg gaan, om een tafel zitten en daar wat drinken.

Laatst heb ik drop uitgedeeld in mijn klas. Nou, dat leverde gezichten op die ervan walgden. Nee serieus, er is niemand die het ook maar een klein beetje te pruimen vond.

Prachtig.

Ik heb nu al weekend. En het is pas donderdag! En daar ga ik nu van genieten. Tchau gents!

(Een laatste teaser: Het was hier laatst 38 graden)

  • 11 Oktober 2012 - 20:56

    Rob:

    Weer een prachtig verhaal Just!
    Zitten jullie nu met die maandaglunch dan midden in de zaak zodat ieder belanghebbende even de nieuwe wethouder kan aanschieten?
    Mooi dat jullie trouwens de lift konden terugduwen naar de 10e.
    Hier duikt de temperatuur 's avonds alweer ruim onder de 10 gr., maar overdag zoals vandaag toch soms prachtig koud weer! Wij kunnen in ieder geval rond de open haard onze truien showen en pepernoten eten, nu jij weer!
    Zijn de buttons een succes?

    CU, Rob

  • 11 Oktober 2012 - 21:37

    Karin:

    Hey lieve zoon,

    Jeetje zeg, het is maar goed dat ik dit soort 'liftproblemen' pas naderhand lees :)
    Wat bijzonder dat je ook de verkiezingen hebt meegemaakt! Mooi geschreven jonge. En ja, je moet maar even rustig aan gaan doen met trainen / bewegen. Dat is duidelijk te snel gegaan. Wat vervelend! Rustig aan dus lieverd, en hou je haaks (zonder Dieka). Dikke knuffel, mams

  • 12 Oktober 2012 - 13:42

    Tjerk Kramer (Ted):

    Jij hebt een leuke stijl van schrijven. Leest prettig. Lekker temperatuurtje daar! Wie is Dieka?

  • 12 Oktober 2012 - 18:20

    Erika:

    Hey Just,

    Lekker hoor, 38 graden,..ja, een echte TEASER.... En bedankt.

    Wij zijn al blij als we morgen 23 graden hebben in Barcelona....ja, dat dan weer wel! Even lekker naar ons Spaanse landje :-)

    Dus zin om te stappen in Dieka.....hebben ze geen bars, discotheken? Bijzonder.
    Misschien toch maar Es' op zoek gaan naar een goeie tent. Zijn er vast wel....

    Maar eh....nog weinig culinaire verhalen.....
    Zo jammer ;-)

    Enjoy Brazil.

    X-ie

  • 16 Oktober 2012 - 16:57

    Joosje:

    hee just!
    wat een topverhalen geschreven op z'n just'. moet altijd zo hard lachen als ik jouw verhalen lees! blij dat het goed gaat daar en ondanks dat ik ook in het zuiden zit, toch jaloers op het weer daar!
    spreek je!
    xxjoos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Just

18 Augustus naar Brazilië om daar een jaartje te vertoeven in de 65 jaar jonge stad Maringá. 17 jaar (29'11'1994) Gaan um rocke

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 619
Totaal aantal bezoekers 28276

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2012 - 13 Juli 2013

Jaaruitwisseling naar Brazilië

Landen bezocht: