6 weken - Reisverslag uit Maringá, Brazilië van Just Jongkees - WaarBenJij.nu 6 weken - Reisverslag uit Maringá, Brazilië van Just Jongkees - WaarBenJij.nu

6 weken

Door: Just

Blijf op de hoogte en volg Just

30 September 2012 | Brazilië, Maringá

Boa tarde pessoas na Holanda.

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik hier iets geschreven heb volgens mij. Dus het is weer tijd voor een nieuwe blog niet? Ik wil eerst beginnen met dat ik de reacties die ik van sommigen van jullie krijg op mijn blogs enorm waardeer!

Goed. Dan gaan we nu maar beginnen.
Weten jullie hoe het na een lange droge periode enorm hard kan regenen?
Dat het ineens stormt, en dat dat niet bepaald inhoudt. Zo ook met ziek zijn.
Ik kan me de laatste keer dat ik ziek was niet eens meer echt herinneren. Misschien wel jaren terug. En dan een week geleden ineens. Geen pretje. Misselijk, koud, hoofdpijn, vrijwel alles. Ben mijn lieve bed maar ingekropen.
'S avonds was ik gelukkig weer beter. Had die dag mijn eerste eten om 18:30 naar binnen weten te werken.

Die dag zou ik de Rotary helpen met het klaarzetten van tafels en stoelen voor een enorm groot rotary evenement, en 's avonds zou ik samen met als exchange student die naar Nederland is geweest uitgaan. Helaas. Ik haat ziek zijn op Zaterdagen.
Op de eerste dag dat ik hier was in Maringa vertelde mijn gastmoeder mij dat ik over 30 dagen ziek zou worden. Redelijk correct; ik was hier 34 dagen.

En voor onze feestgangers in Nederland; hoe vonden jullie Project-x Haren? Voor herhaling vatbaar? Ik hoop dat jullie een cadeautje hebben meegebracht voor de jarige. Nederland was hier gewoon in het nieuws. En ik heb gehoord dat jullie ook in Argentinië en in Taiwan de radio hebben gehaald. Kudos!

Goed. Over naar een leuker gedeelte van de blog dan maar.
De vriendengroep die mijn gastbroertje heeft, ik moet er altijd maar om lachen. Het is een vriendengroep met een stuk of 7 huizen. Want ze gaan als ze zich vervelen gewoon naar een van de huizen van iemand, kijken of ze thuis zijn en gaan daar chillen. Zonder aankondigen, gewoon, ze gaan erheen alsof ze er wonen, pakken eten en drinken alsof ze er wonen, en als het moet, nemen ze de huistelefoon zelfs op. Ik ben denk ik 4x thuisgekomen van school dat ik een van de vrienden hier in huis zag slapen. "Ja, ik liep naar school, en realiseerde dat ik geen zin had. Maar mijn ouders mogen dat niet weten, dus ik ben hier maar gaan pitten"

Meesterlijk. Of dat ik hier in huis kom, en dat de enige die hier zit een van de vrienden is, die me de mededeling geeft dat mijn gastbroertje naar de gym is, en hij wacht tot mijn gastbroertje weer thuis is. Hij zat al 3 kwartier tv te kijken, en zou nog wel een tijdje duren voor Felipe thuis komen zou.

Ik ben in totaal denk ik 5x naar een voorstelling geweest op Platao, de school van mijn gastbroer- en zus. Zij moeten dan voor een cijfer een theaterstuk opvoeren van ongeveer een uur, anderhalf uur.
Meestal snap ik er de ballen van. De verhaallijn die ik eruit haal is dan ook compleet anders dan de verhaallijn die de anderen eruit halen.

Iemand stal een donut, er wordt wat gepraat, dan komt de huisbitch met 7 mensen onder de sleep van de jurk eraan die wat begint te schreeuwen met een 'oh no you didn't - , of een 'oh hell no-vinger', een random leger komt eraan, waarvan een jochie wordt opgesloten in een gevangenis, dan komen er mensen op die boeken lezen en spontaan de pagina's eruit beginnen te scheuren. Nou ik weet niet waar het allemaal op slaat, maar de andere mensen in de zaal leken een prima tijd te hebben.

Gister was er een Rotary-bijeenkomst met alle exchange studenten. Zeker gezellig. Van tevoren vroeg ik we ons zouden moeten kleden.
"Sportkleding"
"Alleen sportkleding?"
"Ja"

Bastards.

De rest allemaal in Rotary blazer, of traditionele kleding of accessoires van het land van herkomst. Sta je dan in je sportkleding.
Maarja. Hier heet ik Just voor.

2 dagen geleden was er weer een feest van een dame die de hier glorieuze leeftijd van 15 heeft bereikt. Een groot feest. En met groot, bedoel ik groot. Denk dat er weer een stuk of 150 man waren. De kosten voor een feest als dit zullen al gauw oplopen tot 6000-7000 euro. Iedereen in pak, mooie jurken, cameramannen, 2 DJ's. Man man man..

Samen met mijn gastvader en gastbroertje ben ik donderdag naar de Bioscoop gegaan. TED. Wat een meesterlijke film, heb me kapotgelachen.

De laatste tijd heb ik Nederlandse muziek gedownload. Om even relaxed mijn eigen taaltje te horen. Geloof me als ik zeg dat, ondanks hoe slecht de meeste Nederlandse muziek is, het echt even relaxen is.

Ik leer steeds meer mensen kennen, en heb het echt leuk hier. Ik ga zo lunchen, dus laat het voor nu hierbij.

Nogmaals, bedankt voor jullie positieve reacties, en have fun op het volgende Project x Feestje.

  • 30 September 2012 - 19:14

    Erika :

    Heerlijke verhalen Just!
    Man wat klinkt dat allemaal goed.
    Een hoop luxe volgens mij.

    Hoe gaat het met de taal?
    Kun je je al een beetje verstaanbaar maken?

    De foto's op FB zijn leuk om te zien.
    En volgens mij zitten er een paar leuke meiden bij ;-)

    Geniet er maar van en hou ons op de hoogte!

    Nog leuke, lekkere culinaire belevenissen gehad?

  • 30 September 2012 - 19:46

    Karin:

    Lieve Just, gelukkig ben je maar kort ziek geweest; en wat merkwaardig dat je gastmoeder dat al aangaf. Ik ben blij dat je je zo goed vermaakt. Super hoor. En je rolt dus van het ene feestje in het andere. Mazzelaar...
    De film TED; die speelt hier ook. Zag op FB dat Iris er ook naartoe was geweest.
    So far lieverd, dikke kus, mams

  • 30 September 2012 - 20:47

    Rick D.:

    Haha, leuk om weer van je te horen, dat feest van die 15 jarige was niks vergeleken met Haren, bier, hooligans duizenden mensen, ME, hamsteren bij de AH, vuurwerk, echt prachtig! Ik kon jammer genoeg niet naar het feest gaan maar heb heel wat filmpjes en foto's gezien.

    Wel grappig dat die gastmoeder dat zomaar kan voorspellen :P, acclimatiseren aan het klimaat ofzo?

    En TED is indeed een onwijs leuke film :P

    Groeten,

    Rickedt

  • 30 September 2012 - 20:47

    Rick D.:

    Haha, leuk om weer van je te horen, dat feest van die 15 jarige was niks vergeleken met Haren, bier, hooligans duizenden mensen, ME, hamsteren bij de AH, vuurwerk, echt prachtig! Ik kon jammer genoeg niet naar het feest gaan maar heb heel wat filmpjes en foto's gezien.

    Wel grappig dat die gastmoeder dat zomaar kan voorspellen :P, acclimatiseren aan het klimaat ofzo?

    En TED is indeed een onwijs leuke film :P

    Groeten,

    Rickedt

  • 30 September 2012 - 20:47

    Rick D.:

    Haha, leuk om weer van je te horen, dat feest van die 15 jarige was niks vergeleken met Haren, bier, hooligans duizenden mensen, ME, hamsteren bij de AH, vuurwerk, echt prachtig! Ik kon jammer genoeg niet naar het feest gaan maar heb heel wat filmpjes en foto's gezien.

    Wel grappig dat die gastmoeder dat zomaar kan voorspellen :P, acclimatiseren aan het klimaat ofzo?

    En TED is indeed een onwijs leuke film :P

    Groeten,

    Rickedt

  • 30 September 2012 - 20:47

    Rick D.:

    Haha, leuk om weer van je te horen, dat feest van die 15 jarige was niks vergeleken met Haren, bier, hooligans duizenden mensen, ME, hamsteren bij de AH, vuurwerk, echt prachtig! Ik kon jammer genoeg niet naar het feest gaan maar heb heel wat filmpjes en foto's gezien.

    Wel grappig dat die gastmoeder dat zomaar kan voorspellen :P, acclimatiseren aan het klimaat ofzo?

    En TED is indeed een onwijs leuke film :P

    Groeten,

    Rickedt

  • 30 September 2012 - 20:47

    Rick D.:

    Haha, leuk om weer van je te horen, dat feest van die 15 jarige was niks vergeleken met Haren, bier, hooligans duizenden mensen, ME, hamsteren bij de AH, vuurwerk, echt prachtig! Ik kon jammer genoeg niet naar het feest gaan maar heb heel wat filmpjes en foto's gezien.

    Wel grappig dat die gastmoeder dat zomaar kan voorspellen :P, acclimatiseren aan het klimaat ofzo?

    En TED is indeed een onwijs leuke film :P

    Groeten,

    Rickedt

  • 30 September 2012 - 20:47

    Rick D.:

    Haha, leuk om weer van je te horen, dat feest van die 15 jarige was niks vergeleken met Haren, bier, hooligans duizenden mensen, ME, hamsteren bij de AH, vuurwerk, echt prachtig! Ik kon jammer genoeg niet naar het feest gaan maar heb heel wat filmpjes en foto's gezien.

    Wel grappig dat die gastmoeder dat zomaar kan voorspellen :P, acclimatiseren aan het klimaat ofzo?

    En TED is indeed een onwijs leuke film :P

    Groeten,

    Rickedt

  • 30 September 2012 - 21:38

    Ruud:

    Hoi Just. Geweldig verhaal weer! Volgens mij heb je het prima getroffen met je gastgezin. Leuk man! En eh .... Aan feesten geen gebrek, hè? Heeft je gastmoeder trouwens nog meer voorspeld :-) ? Any way: veel plezier. En op naar de volgende blog ( en Facebook foto's).

    BTW, de vorige keer heftig ziek (zal hier geen details vermelden, ahum) was volgens mij 2 jaar terug. De rest hier trouwens toen ook.

    Groetjes, Ruud

  • 30 September 2012 - 22:52

    Marjan:

    Hee neeffie, je vermaakt je goed zo te lezen! Gaaf hoor. Ik zit nooit op facebook maar hierdoor mis ik blijkbaar wel leuke foto's uit Brazil... Zal binnenkort wel eens inloggen om jou te spotten. Teun wilde vanavond weten waar Egypte lag, omdat hij een farao op TV had gezien. We gingen samen de ronde wereldbol-lamp van Jop bekijken. Hij Brazilië wees aan en dacht dat dat Egypte was omdat het zo ver weg was. Hmm hij keek wel op toen hij hoorde dat jij daar zat. Dat is wel heeeeeeel ver...
    Zoals Ruud al zei, ben ik ook benieuwd wat je gastmoeder nog meer kan voorspellen ; ) bijzonder.....
    Vandaag heb ik met Fieke 6 km Posbankloop gedaan, Teun oefent zijn bodyroll voor breakdance. Als jij weer in NL bent haal je Fieke niet meer in met sprinten en geeft Teun een optreden voor je! Jop kan je niet meer verslaan met handje drukken, die oefent hier op een drukbank. En ik?! Hmm... vast meer rimpeltjes haha
    Have fun lieve Just. Leuk om al die blogs van je te lezen!!!

  • 01 Oktober 2012 - 19:18

    Pio:

    blijft leuk om je blog te lezen just, keep it going, succes en have fun:)

  • 01 Oktober 2012 - 19:23

    Pio:

    haha en je moet bluf luisteren, nederlands maar toch erg mooi:)!

  • 11 Oktober 2012 - 19:59

    Bonnie:

    Just, ik ben nog steeds fan van je verhalen.
    Kun je niet vaker schrijven? ik lach me echt dood hier.
    Geweldig, heel veel liefs!

  • 12 Oktober 2012 - 14:06

    Ted Kramer:

    Jouw reisverslagen zijn leuk en interessant om te lezen. Prachtig, zo'n uitwisseling. Wat een kostbaar feest voor een 15-jarige! Daar zinkt zelfs een 60-jarig huwelijksfeest bij in het niet.(nee, hoor, we hebben genoten!)
    Men is daar wel zéér gastvrij, zeg! Zo maar een leeg huis binnengaan en te wachten op de een of ander van de bewoners...maar ja.. 's lands wijs, 'slands eer!
    Dus toch wel lekker om even je moer's taal te horen en te lezen?
    Toch heb jij het met je gastouders niet slecht getroffen, dacht ik zo.
    Ik ga nu je volgende verhaal lezen...
    Hartelijke groeten van Ted en Tiny uit Goutum.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Just

18 Augustus naar Brazilië om daar een jaartje te vertoeven in de 65 jaar jonge stad Maringá. 17 jaar (29'11'1994) Gaan um rocke

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 790
Totaal aantal bezoekers 28276

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2012 - 13 Juli 2013

Jaaruitwisseling naar Brazilië

Landen bezocht: