Iets met een titel - Reisverslag uit Maringá, Brazilië van Just Jongkees - WaarBenJij.nu Iets met een titel - Reisverslag uit Maringá, Brazilië van Just Jongkees - WaarBenJij.nu

Iets met een titel

Blijf op de hoogte en volg Just

17 September 2012 | Brazilië, Maringá

Iets met 4 weken hier. 5. Iets met leuk. Iets met sport. 4x.
Iets met presentatie en platão. Iets met eten. Rijst en bonen
ofzo. Iets met fietsen, aapjes en mooie foto's. Iets met
uitgaan. Iets met saai. Iets met snert. Snert. Iets met de
hel van '63. Een boek over Nederland. Iets met realisatie
over het jaar. Iets met een reis, en tot slot iets over een
boerderij en familie.

Mocht ik mijn blog schrijven in de vorm van hoe ik de taal
hier ondertussen versta, zou het er ongeveer zo uitzien.
Losse flodders. Woorden. Je weet veel, maar eigenlijk heb je
geen idee waar het allemaal over gaat. En ondanks dat je je
uiterste best doet om met connecties en verstandig denken een
goed logisch verhaal te vormen lukt het je waarschijnlijk
niet. Of met veel moeite enigzins. Maar het hele verhaal
krijg je waarschijnlijk niet mee.

Ik zit nu 4 weken hier. Vandaag begint mijn vijfde week. En
dat gaat snel. Eng snel. Maar ik heb het hier enorm naar mijn
zin. Ik sport veel. Ik probeer minimaal 4x in de week naar de
gym te gaan, te tennissen, van alles. Laatst bijvoorbeeld.
Mijn gastbroertje, 2 van zijn vrienden en ik verveelden ons.
We besloten naar een andere gym te gaan dan normaal om daar
dan maar wat te bewegen. Als smoesje dat we wellicht
geïnterresseerd waren om daar vaker te komen, maar we eerst
een keer proef willen. Zo simpel, zo leuk.

In een van mijn vorige blogs vroeg iemand hoe het eten hier
was. Nou, het eten hier is heerlijk. Rijst en bonen zijn
vaste kost. Nog even en het groeit aan mn rug. Dan veel
salade, en veel. Veel. Vlees. Eu gostei. Er is een soort
Braziliaanse barbecue, en dat is zo veel beter dan de
Nederlandse. Het vlees droogt helemaal niet uit. Het het
churraco, je spreekt het uit als sjoe-has-koe. 

Nee. honger hoef ik hier niet te hebben.

Laatst, zaterdag, zat ik in het huis. Het is op de elfde
verdieping in de stad. Daar valt niet veel te beleven, en ik
verveelde me. Toen herinnerde ik me iets wat erin was
gehamerd in Nederland: het jaar wordt niet mooier dan dat je
het zelf maakt. Dus in plaats van mij vervelen en half slapen
op de bank, besloot ik mijn fiets te pakken en rondjes rond
het park te fietsen. Heerlijk was dat. Rustig, lekker windje,
beetje warm dat wel, en veel aapjes, waar ik ook weer mooie
foto's van heb.

Vrijdag ging ik met 3 klasgenoten de stad in. Ik dacht een
club in te gaan, maar blijkbaar hadden zij daar niet veel zin
in. Wen beetje naar de kroeg was alles wat we deden. De derde
kroeg was een halve homobar. Ze waren daar echt veel. Echt
veel. (en nee, ik heb er niks tegen). Maar apart was het wel
enigszins.

In het huis vond ik 3 dagen geleden een boek over Nederland.
Allemaal informatie, heel leuk. Ik sloeg het boek open op een
pagina over de elfstedentocht. Probeerde het te lezen, en dat
ging best goed. Leuk was dat. Toen vroeg ik mijn gadtmoeder
of zij dat ook gelezen had. Dat had ze. Gister heb ik samen
met haar De hel van '63 gekeken met ondertitels voor haar.
Waren de rollen eens opgedraaid! Was zeker leuk, maar helaas
kreeg ik wel enorm zin in snert. Echte snert. Want ondanks
dat het hier soms 30 graden is, het is wel winter.

Gisterochtend zijn we weer naar de boerderij gegaan, waar de
familie elke zondag komt. Erg gezellig en heerlijk gechillt
in het zwembad. Nadat ik mijn ontbijt had gehad dan. Mijn
heerlijke churraco ontbijt.

Ik wil ook een reis maken door Brazilië. Waar ik langs mooie
plaatsen kom. Maar dat is zo duur! Het is met een organisatie
die elk jaar op reis gaat met Exchange studenten. Schijnt
super mooi te zijn.

Dan is het nu tijd om weer terug te gaan naar het begin van
de blog. In het kleine stukje tekst dat daar stond, met wat
lijkt redelijk wat informatie, hadden jullie dit hele verhaal
niet kunnen halen. Wel een deel, maar je mist zoveel. Zoveel
details. Soms is dat lastig. Maar volgende week beginnen
waarschijnlijk mijn Portugese lessen, en dan hoop ik dat ik
het nog sneller leer.

En tot slot, iets met dat het tijd is weer op te letten in de
les. Tchau tchau, en bedankt voor het lezen!

  • 17 September 2012 - 15:34

    Rick D.:

    Snert is chill, met rookworst natuurlijk, over 2 en een halve maand zit ik aan de snert, jij wss aan de rijst met bonen, HA! beat that :)

  • 17 September 2012 - 15:42

    Pio:

    gaaf just, veel plezier:)!

  • 17 September 2012 - 16:33

    Karin:

    Mooi Just, Ik ben altijd heel blij iets van je te lezen: super!!! En dit zijn geweldige geluiden! Wat doe je het goed lieve zoon! Ik ben trots op je. Heel veel plezier, en succes!
    Liefs van je mams. x

  • 17 September 2012 - 17:07

    Rob:

    Wat weer een leuke blog, kan nu iets met je meeleven! Zo te lezen settel je toch al aardig, zal vast sneller gaan na volgende week, met minder ietsen. Geniet ervan! XR

  • 17 September 2012 - 21:38

    Mariska:

    Wat weer een geweldig verhaal Just. Heerlijk om te lezen! Echt super fijn om zo een beetje bij jou te zijn in Brazilie. Kijk uit naar je volgende blog en wens jou de meest geweldige ervaringen die je maar kunt bedenken !

  • 22 September 2012 - 11:33

    Opa Doeke:

    Goh Just wat beleef je veel! Ik heb het gelezen allemaal. Hier alles goed. Groetjes van Opa.

  • 12 Oktober 2012 - 15:17

    Ted Kramer:

    Echt gezellig leesvoer, Just. Begin maar aan een boek over je belevenissen. Als je tijd over hebt...maar dat lijkt me nog lang niet het geval met alles wat daar voor jou te beleven valt.
    Ga zo door en geniet van je verblijf. Groetjes,
    Ted en Tiny.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Just

18 Augustus naar Brazilië om daar een jaartje te vertoeven in de 65 jaar jonge stad Maringá. 17 jaar (29'11'1994) Gaan um rocke

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 711
Totaal aantal bezoekers 28219

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2012 - 13 Juli 2013

Jaaruitwisseling naar Brazilië

Landen bezocht: