Oud en Nieuw, Paraguay, Bonito, en honderd dieren - Reisverslag uit Maringá, Brazilië van Just Jongkees - WaarBenJij.nu Oud en Nieuw, Paraguay, Bonito, en honderd dieren - Reisverslag uit Maringá, Brazilië van Just Jongkees - WaarBenJij.nu

Oud en Nieuw, Paraguay, Bonito, en honderd dieren

Door: Just

Blijf op de hoogte en volg Just

07 Januari 2013 | Brazilië, Maringá

Hey mensen van het goede leven, ik hoop dat het met jullie allemaal goed gaat!
Mijn vorige verslag schreef ik na afloop van kerst. In de tussentijd heb ik redelijk wat gedaan. Dan ben ik toch blij dat ik een dagboek (met pen) bijhoud.

Goed. We zijn in Dourados, een stad ongeveer mid-oost Brazilë. Mijn gastfamilie heeft hier familie wonen, en we zijn er 29 december heengegaan. De eerste dag was rustig. Eigenlijk een beetje wachten op de gehele familie om te arriveren.
De 2e dag was ook rustig. Beetje met mijn gastneef geskateboard in de stad. Of, met andere woorden, hij skateboarden, ik om de 10 meter weer van dat onding aftuimelen. Daarna geleerd hoe je moet pokeren. Snap nu waarom iedereen dat zo'n leuk spelletje vind :)

31 december, oudjaarsdag. Het was een rustige dag, met felle zon. Is me toch een partij raar mensen, die hitte met oud en nieuw. Op oudjaarsdag zijn we naar Paraguay gegaan. Ja, het land Paraguay. Jeeetje mensen wat een armoede. Winkels die over de weg uitgestald staan, mensen die overal lopen, en slecht wegdek.
We zijn hierheen gegaan omdat alles hier stukken goedkoper is. (Biljarttafel: <300 euro). We gingen naar enorme winkel .Soort van Macro, ze hadden er alles in alle maten.

Daarna naar een ander winkelcentrum. En hier heb ik iets gezien dat je in Nederland niet aan zult treffen. Nooit niet.
Bij de ingang stond beveiliging. Niet met hun zielige Nederlandse gummiknuppeltjes, en hun blikje pepperspray voor de real-badass.
Nee, hun gummiknuppels lijken bijna baseballbats, en in hun handen had de een een pump-action shotgun, en de ander een half-automatisch machinegeweer.

Maar binnen ging ik een winkel binnen. Echt gewoon een redelijk grote winkel. Hier verkochten ze DVDs, en Games. Nouja, kan toch?
Elke DVD of Game zat in een plastic folie, met slechte kwaliteit printje eromheen van wat een omslag moest voorstellen. Letterlijk álles in die winkel in gedownload van internet, en vervolgens gebrand op een DVD. Nieuwe games voor omgerekend 1,50 euro, films voor 0,36 euro, jeetje jongens. Ik heb zelf SINT gevonden, ja, de film van Dick Maas. En ik heb hem gekocht.

In Nederland is max. voor vuurwerk boxen van 500 gram toch? Ik zag hier een box, ik heb hem niet opgepakt, maar ik gok 15 kilo. Was dan ook omgerekend een euro of 300.
Valuta van Paraguay is niet uitstekend. 1 euro = 5544 PYG.

Na terugkomst in Dourados, leek het een normale dag. Gewoon normaal gezellig met de hele familie, filmpjes kijken, etc. tot 1 Januari. Iedereen een kus geven, een gebedje, en vervolgens heerlijk eten. Maar dat was oud en nieuw voor mij. Vond het gezellig, maar ik heb niet de 'in witte kleren op het strand Copacabana dansen' ervaring gehad.

2 Januari met mijn familie naar Bonito, Pantanal gegaan. Een touristisch dorp, met ongerepte natuur. Het dorpje lijkt een echt stranddorpje, maar het ligt mid-west van Brazilië. Met ongerepte natuur bedoel ik het volgende: Ga vissen, dat kan, maar word je gesnapt, kun je naar de gevangenis. Je hebt er allerlei dieren. Echt veel. Van die grote rode papegaaien (een wilde heeft uit mijn hand gegeten), Capivaras, (Typisch Braziliaans dier, ong. ter grootte van een schaap), Jaguars, schorpioenen, miereneters, apen, krokodillen, Toekans, ik kan wel doorgaan.
De eerste dag hier hebben we geraft, wat enorm leuk was. Volgende dag zijn we wezen snorkelen.
Het water is hier zo helder dat je de bodem kunt zien vanaf de kant, en de vissen ziet zwemmen. Het is hier de boven- bovenloop. Je ziet het water uit de grond spuiten en de rivier zich hier vormen. Grote vissen gezien, prachtige onderwaterplanten, schelpen. Maar verdomme, mensen. Wat was dit water KOUD. IJSKOUD.
But worth it.

In de rivier waar we snorkelden leven ook krokodillen. Maar ik zag er pas 1 toen ik het water alweer uit was.

Na het snorkelen een kleine zipline gedaan. Daarna door naar een grot met vele stalagtieten. Onderin de grot (Het was een hele afdaling) was een plas met blauw water. Diep, diepblauw water. Dit water had deze kleur door de manier waarop de zon erop scheen.

'S avonds heb ik trouwens ook krokodil gegeten. Wil jij dat ook eens doen? Ik zal je de stappen geven.

Stap 1: Ga naar de supermarkt
Stap 2: Koop kip. De allerduurste die ze hebben zodat je de prijservaring ook een beetje meekrijgt. Als je gaat, ga dan helemaal ;)
Stap 3: Kappertjes in veel olie eroverheen na het bereiden van de krokodil
Stap 4: Wees teleurgesteld in de doodnormale smaak van kip.

Echt, het was precies hetzelfde als kip. Lekkere kip, maar, kip.

Dat was mijn avontuur in Bonito. Waarschijnlijk ga ik morgen naar het strand van Camboriu. (Zoek maar op google, en wees jaloers)

Ik heb nog veel meer te vertellen, maar ik zal het bewaren voor een volgend blog, want ik heb er een hekel aan als mijn blogs te lang worden.

Feliz ano novo amigos!


  • 07 Januari 2013 - 16:35

    Karin:

    Ohhh Just, ik heb je net gesproken via Skype, dus e.e.a. al gehoord, maar als je dit leest valt je mond weer open... wat ben jij toch een geluksvogel :))
    Heel veel plezier daar aan de kust lieverd!! En een goeie reis!
    x mams

  • 08 Januari 2013 - 11:34

    Ted Kramer:

    Hallo Just!
    Even reageren op jouw wonderbaarlijke belevenissen in Braziliè. Ik wist eigenlijk niet veel van dat land.
    Stomverbaasd wat jij daar allemaal beleeft! Die uitwisselingen zijn een mooie uitvinding en zeer leerzaam.
    Prachtig om zo met andere culturen in aanraking te komen. Wendy uit Taiwan was hier ook een paar keer en beleefde haar eerste sneeuwervaring. We zijn benieuwd om straks alles uit je eigen mond te horen.
    Blijf mooie avonturen beleven!
    Groetjes uit het verre Goutum.
    Ted en Tinie.

  • 06 Februari 2013 - 17:20

    Michelle Schouten:

    hahaha ja denk dat je in Ciudad del Este bent geweest! Ik snap echt precies wat je allemaal zegt over Paraguay, de security heeft behoorlijke geweren inderdaad echt overal. Dacht dat ze dat in Brazilie ook wel hadden haha.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Just

18 Augustus naar Brazilië om daar een jaartje te vertoeven in de 65 jaar jonge stad Maringá. 17 jaar (29'11'1994) Gaan um rocke

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 802
Totaal aantal bezoekers 28276

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2012 - 13 Juli 2013

Jaaruitwisseling naar Brazilië

Landen bezocht: