Smelten met kerstmis - Reisverslag uit Maringá, Brazilië van Just Jongkees - WaarBenJij.nu Smelten met kerstmis - Reisverslag uit Maringá, Brazilië van Just Jongkees - WaarBenJij.nu

Smelten met kerstmis

Door: Just

Blijf op de hoogte en volg Just

28 December 2012 | Brazilië, Maringá

Smelten tijdens kerstmis. Het zijn niet de sneeuwpoppen die smelten, het is niet het ijs op de schaatsbaan, maar ik ben het zelf die tijdens kerst met boven de 30 graden aan het wegsmelten is.
Is dat toch even raar, een warme kerst. Ik kijk nu naar buiten, en je had me net zo goed kunnen vertellen dat het 2 dagen geleden Pasen geweest is.

Met kerst prefereer ik dus toch wel de kou. Vandaar dat ik op 2e kerstdag maar een filmpje op zolder heb gekeken, met de airco op 15 graden. Kerst simuleren :) Deze nacht was mijn gastbroer ook gevlucht naar het huis van zijn vriendin, omdat daar airco is. In dit huis alleen op zolder. Verder wordt het hier overal in het huis gedaan met ventilatoren.

Een echt kerstgevoel kan het mij niet geven. Maar, mijn kerst was wel leuk!

1e Kerstdag heb ik met de familie van mijn vorige gastgezin gevierd. Naar hun familie gegaan. Voor het eerst dat ik een heleboel mensen van deze familie zie. Ze komen dan ook uit allemaal hoeken van deze staat (Paraná).
En ik zeg het je, ik lieg niet, er is níemand in die familie die niet knap is. Sodeju.
Deze avond was erg gezellig. Heerlijk eten, en zelfs de kerstman is langsgekomen. En als stoere 1 meter 93 lange Gringo uit Nederland kan ik natuurlijk niet achterblijven, dus even op schoot bij de kerstman natuurlijk.
Zelfs cadeautjes gekregen! 2 T-shirts, een Braziliaans trommeltje, en een soort crème voor na het scheren. Heb me zeer vermaakt deze avond.

2e kerstdag had mijn oude gastfamilie me weer uitgenodigd, maar ik vond dat ik dat niet kon maken tegenover mijn nieuwe. Dus 2e kerstdag heb ik met mijn nieuwe gastfamilie doorgebracht. 'S middags een lunch met de familie hier thuis. Daarna samen met mijn gastbroer naar het huis van iemand anders gegaan, het huis van een andere rebound. Mijn broer is op uitwisseling naar Sydney, Australië geweest, en we gingen naar het huis van iemand die dat ook gedaan had. Hier was ook de chairman van zijn club uit Australië. Hij was op een reis door Zuid-Amerika om allemaal rebounds op te zoeken.
En dit is een echte Australiaan. Grootste Ozzy-accent dat je je kunt voorstellen 'aey'.
Hoef niet veel moeite te doen om hem racend op een kangoeroe voor te stellen.

In dit huis was ook een enorme familie bij elkaar. Zij speelden spellen, als in touwtrekken, voetballen, maar ook spellen als over een gespannen koord te lopen. Sommigen waren hier circuslike goed in. Ik heb het ook een schot gegeven, maar dat ging voor geen meter. Letterlijk, helaas.

Daarna, voor de avond, naar het zomerhuis van de vriendin van Ivo (gastbroer) gegaan. Ze hebben daar allerlei vruchtenbomen. Lychee, Mango, Citroen, en nog veel meer. Ken je die sponzen die je kunt gebruiken in de douche? Rond, enigszins ruw? Ook die groeiden er. Heb er 1 mee naar huis genomen. Ik wist niet eens dat die aan planten groeiden, dacht dat die dingen ook uit de zee kwamen, zoals sponzen horen te doen.

Avondeten bij wéer een andere familie, waarna we terugkeerden naar huis, en ik mijn bed opzocht, om zwetend van de bittere kerstwarmte te gaan tukken.

  • 28 December 2012 - 15:57

    Rob:

    Dank je voor je verhaal Just! Weten we hier tenminste waarom we rond de kachel zitten met de kerst :-)

  • 28 December 2012 - 18:38

    Karin:

    Ha Just, wat een mooi verslag weer. En die sponzen: dat dacht ik ook Just! Ben benieuwd hoe het verslag van de jaarwisseling gaat worden ;) Heel veel plezier alvast, hoe en waar dan ook (Bonita denk ik hè) X je mams

  • 28 December 2012 - 20:44

    Pio:

    klinkt allemaal gaaf just!:)

  • 28 December 2012 - 21:46

    Mariska:

    Heb je nog bijzondere kerstgerechten in Brazilie ?

    Als ik een paar oliebollen opstuur, dan zijn die misschien op tijd voor de jaarwisseling.

    Veel plezier en een goed uiteinde straks !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Just

18 Augustus naar Brazilië om daar een jaartje te vertoeven in de 65 jaar jonge stad Maringá. 17 jaar (29'11'1994) Gaan um rocke

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 1934
Totaal aantal bezoekers 28276

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2012 - 13 Juli 2013

Jaaruitwisseling naar Brazilië

Landen bezocht: