Maringa - Reisverslag uit Maringá, Brazilië van Just Jongkees - WaarBenJij.nu Maringa - Reisverslag uit Maringá, Brazilië van Just Jongkees - WaarBenJij.nu

Maringa

Blijf op de hoogte en volg Just

29 Augustus 2012 | Brazilië, Maringá

Ik realiseerde me net dat ik nog geen enkele blog geschreven heb in Maringa. Reden: internet werkt niet op mijn laptop in dit huis. Heel apart.
Maar, ik schrijf om de twee dagen in een dagboek, dus in deze blog komt nogal wat te staan.

Laten we bij het begin beginnen, Sao Paulo airport. De ochtend dat ik naar Maringa zou vliegen vanuit Sao Paulo kreeg ik even stress. Ik was al een uur aan het wachten bij de gate. Toen ik om 10:40 zou boarden en ik mijn ticket liet zien, zei de douanier dat ik bij de verkeerde gate stond. Ik liet hem zien dat op mijn ticket deze gate stond aangegeven, maar toch zei hij dat ik hier verkeerd zat. Dan krijg je stress. Ik ben naar een andere gate gelopen om te vragen waar ik dan wel moest zijn, want dat kon die man mij niet vertellen in het Engels. Ik stond blijkbaar toch wel gewoon bij de goede gate. Grappenmaker.
Toen ik aankwam in Maringa Airport en ik trots in mijn blazertje de hal inliep stond daar een grote groep mensen op mij te wachten: Niemand.
Blijkbaar hadden de Rotary hier gezegd dat ik Maandag zou komen. En niet zondag. Dat was hun fout, want in mijn mails stond duidelijk zondag. Maar met 45 minuten was mijn eerste gastgezin er dan toch. Heb zo vaak sorry gehoord dat het bijna irritant werd. Vond het ook zielig voor hen; ze zouden mij maandag met 20 man opwachten met spandoeken en de hele rambam.

Het zijn echt hele aardige mensen hier, en ze spreken ook redelijk Engels. Mijn Portugees is nog niet goed.. Maar ik zit er nu dan ook nog maar anderhalve week. Ze denken hier dat ik met 2 maanden wel Portugees zou moeten kunnen verstaan als het zo gaat als het nu gaat. Ik heb veel aan een NL-Portugees woordenboekje die mijn moeder (Obrigada mai) me heeft meegegeven.

Er waren meteen al een paar verschillen. Bijvoorbeeld in afstand. Iemand in het vliegtuig vroeg waarom ik niet met de bus van Sao Paulo naar Maringa ging, dat was namelijk ´only 12 hours´. Hier niet zoveel.

Op mijn eerste dag (de zondag) heb ik gegeten bij Leduvines. Een soort barbecue-restaurant. Mocht ik ooit onverhoopt per ongeluk een restaurant beginnen vind ik dit een mooi concept. Je neemt plaats en er komen om de 2 minuten mensen langs of je een stukje van dit of een stukje van dat vlees wilt. Een beetje als een lopend buffet, alleen loopt het buffet en zit jij.

Ik deel mijn slaapkamer met Felipe, mijn gastbroer (15) Gaat prima, kan wel met hem lachen. Hij doet aan kickboxen. Op mijn tweede dag hier ben ik met hem meegegaan naar het winkelcentrum. Wereldkampioen kickboxen ontmoet daar. 2009. Hele aparte vent.

De eerste week heb ik me hier nogal verveeld omdat ik nog niet naar school ging, en dus overdag alleen thuis was. Alleen thuis met de maid, die alleen Portugees spreekt.

In dit huis loopt ook een enorme hond. Echt een ontzettende Ewok beer.
Een Lhasar Apso die de naam Lola draagt en ongeveer 20 centimeter hoog is. Ze zou eigenlijk een helm op moeten want ik ben er ik weet niet hoevaak bijna op gestapt. Maar een geweldig beest.

Afgelopen weekend ben ik met Christio en Marcia (Leden van de Rotary ) naar hun Casa na veraw gegaan. Oftewel: zomerhuis. Wat een massive thing. 3 grote slaapkamers, schuur, Jacuzzi, hottub, zwembad, palmbomen, nouja, you get the picture. Heb dat weekend 26 kilometer gekayakt, 10 km gelopen, gewaterskied, en gejetfly´d (Band achter de boot) 40miles/h. Als je dan loslaat wat je op gegeven moet doet stuiter je als een gekeilt steentje over het water. Heb er een schaafwondje van op m´n elleboog (van over het water stuiteren) dus ga maar na met wat voor kracht dat gaat. Maar dat was een leuk weekend.

En over dat Kayakken. Markelo, ik heb het dorpsfeest gemist en dat vind ik jammer. Maar jullie heb niet in de winter gekayakt, zwembroek only terwijl je boven je de sterrenhemel ziet. Echt mooi.

Gister mijn eerste schooldag gehad. Zo saai. Vooral omdat je er nog niks van kunt begrijpen. Eindelijk. Wiskunde. Dat zul je me niet vaak horen zeggen. Maar mijn theorie was dat ik dat wel zou kunnen, omdat dat met getallen is. Helaas. Stof die ik nooit gehad heb. Dus alsnog niks kunnen.

Mijn klas bestaat uit 70 leerlingen. Je zit op stoeltjes in rijen van 4. Je tafel? Een armleuning van ongeveer 20 centimeter breed. Je kunt er 1 A4 op kwijt. Aparte ervaring. School begint om 7:30. Om 10 uur is er 20 minuten pauze, en om 12 uur ben je gewoon uit. Wat een leven ofniet!
En over een paar weken begint mijn 2,5 maanden lange zomervakantie.
Hah.
Maar ik weet niet hoe ik het ga doen met de temperatuur. In de winter is het al 26-30 graden, moet je nagaan hoe de zomer wordt.

Ik verwacht dat de meren droog staan, de regen kookt en m´n spuug in m´n mond zal verdampen.

Vandaag heb ik mijn uniform opgehaald. Het heeft de kleuren van de Nederlandse vlag, ik zal wel eens een foto posten op Facebook.

Falo,
Just

(Ps: mocht je het nog niet weten: ik heb een nieuw nummer. +55 (44) 99262420

(+55 is de landcode, 44 citycode))

  • 29 Augustus 2012 - 22:16

    Karin:

    Oh wauw, wat klinkt dat SUPER lieverd!! Heel fijn dit te lezen! Dikke Kus, je mams

  • 29 Augustus 2012 - 22:18

    Rick D.:

    Haha, leuk verhaal, leuke dingen die je allemaal al hebt meegemaakt :D klinkt echt vet! (vooral dat restaurant geval xD) Markelo's feest was btw baas! Keep it up, vind t namelijk wel grappig als ik dit lees, voor die droge humor van u, wordt idd wel wennen aan dat klimaat daar :P

  • 30 Augustus 2012 - 06:48

    Erika Pater:

    Hey Just,

    Wat heerlijk om je verhalen te lezen.
    Zo te horen gaat het prima daar, en die warmte...dat went echt wel hoor.... ik ben wel bang dat je als een bruine Just terug gaat komen..... (en daar ben ik zo jaloers op....haha...)

    x-ie

  • 30 Augustus 2012 - 10:41

    Rosalie:

    hey just,
    wat super dat je een blog bij gaat houden. als iemand dat kan ben jij het wel! super leuk om te lezen! veel plezier daar en ik hoor (lees) nog wel van je!

    dikke kus!

  • 30 Augustus 2012 - 12:51

    Rob:

    Hallo lieve Just, wat fijn je leuke blog te lezen! Blij dat je de eerste reisperikelen zo goed hebt overwonnen. Ook in Brazilië bestaat dus de manãna cultuur, maar daar wen je vast wel aan..
    Je hebt in ieder geval een vet weekeind gehad! Geniet van het weer dar, want wij zijn een weekje op vakantie in zuid Frankrijk en hier stormt het :-(
    Succes de komende tijd en geniet van je avontuur!
    XX Rob en Mariska

  • 30 Augustus 2012 - 21:16

    Anneke Feddema:

    Hallo Just,
    Ik lees dat zelfs de minder aangename zaken een groot avontuur en uitdaging zijn. Lekkere positivo:-)
    Het klinkt in ieder geval zo dat je het al erg naar de zin hebt. Heel goed.
    Je schrijft aangenaam, dus ik blijf je volgen.
    Liefs, Anneke Feddema

  • 30 Augustus 2012 - 21:33

    Ineke Bakker:

    Hoi Just,

    Je hebt al heel wat mee gemaakt in die korte tijd. Wat een avontuur.
    Leuk dat je we zo kunnen volgen.
    Eergister je broer nog gesproken op het terras van het strandpavoljoen.
    Hier regent het veel vandaag, mar na morgen krijgen we nog wat zomerweer.
    Groetjes van de Amelanders.

  • 31 Augustus 2012 - 21:26

    Bonnie:

    Just, je bent een held. ik hou van je blog je schrijft hilarisch!
    veel plezier we skypen!

    liefs Bonnie

  • 12 Oktober 2012 - 19:32

    Ted:

    Ik heb nog nooit in zo korte tijd zoveel over Brazilië gelezen. Samen met Tiny genieten we van jouw belevenissen. Ga zo door!
    En, met het oog op een eventueel kaartje: ons adres is:
    Tj. Kramer
    De Polle 36
    9084BT Goutum.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Just

18 Augustus naar Brazilië om daar een jaartje te vertoeven in de 65 jaar jonge stad Maringá. 17 jaar (29'11'1994) Gaan um rocke

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 663
Totaal aantal bezoekers 28276

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2012 - 13 Juli 2013

Jaaruitwisseling naar Brazilië

Landen bezocht: