Stuk uit mijn dagboek, Cianorte, en mijn geluk - Reisverslag uit Maringá, Brazilië van Just Jongkees - WaarBenJij.nu Stuk uit mijn dagboek, Cianorte, en mijn geluk - Reisverslag uit Maringá, Brazilië van Just Jongkees - WaarBenJij.nu

Stuk uit mijn dagboek, Cianorte, en mijn geluk

Blijf op de hoogte en volg Just

27 November 2012 | Brazilië, Maringá

"Voor de tweede keer zit ik in het vakantiehuis van Christio, eigenaar van de gym. Verdomme wat is het warm. Dit keer is Alexander ook mee, de uitwisselingsstudent uit Denemarken. Gekayakt vandaag, Alexander voorin de boot, ik achter. Nou heb ik altijd gedacht, roeien met een echte Viking, dat is iets dat iedereen wel eens wil doen. Maar een echte Viking was het niet. Beetje wiebelen met de boot, en het liefst zou hij over het water naar de oever sprinten. Maar zijn naam is niet Jezus, dus hij moest blijven zitten.

Het hele huis is, net als de vorige keer, bezaait met as. Overal, van de koffiekopjes in de kast tot de kussens op het bed. Blijkbaar is het as van de suikervelden enkele kilometers verderop. De planten worden in de fik gestoken, want als ze anders willen oogsten snijden ze zich kapot.

We zijn hier slechts een dag, even relaxen. Morgen heb ik dat kookgebeuren, waar ik eerder over schreef. Gister heb ik als slechte kookpiet alvast een berg pepernoten gemaakt."


Wat jullie net hebben gelezen is een stuk uit mijn dagboek dat ik een à twee keer per week bijhoud. Dit heb ik afgelopen vrijdag geschreven.
Dat het warm was, was niet overdreven. Ik was 15 minuten in slaap gevallen op een bank, en werd vervolgens nat van het zweet wakker.

Maar het was wel tof! En het kookgebeuren, was ook geweldig. Denk dat een stuk of 12 uitwisselingsstudenten naar Cianorte zijn gegaan om het waar te maken. Waren denk ik in totaal een stuk of 30 mensen aanwezig, en alles was echt heerlijk! Mijn pepernoten hadden meer kruiden nodig, maar die had ik niet. Maar de mensen die niet weten hoe pepernoten echt horen te smaken (A.k.a. iedereen) vonden het prima te pruimen.

Daarna lekker gerelaxed in het zwembad bij iemand thuis, beetje poolen, en 's avonds naar een groot feest gegaan. Een podium, en zwembad daarvoor (Denk dat het verboden was om te zwemmen, maar het feest was bij een publiek zwembad) en er was vuurwerk, ik heb het er enorm naar m'n zin gehad.

Ik zit as we speak in mijn laatste dagen van dit gezin. 1 December ga ik op reis naar Nordeste voor 20 dagen, en daarna ga ik naar een nieuwe familie. Ik vind het jammer..
Ik mocht van mijn gastmoeder niet op internet zeggen dat het geen normaal gezin is. Maar ze zijn goed gek :) Gek op de goede grappige manier. Dit is het gezin dat je wilt hebben als je op een uitwisseling gaat, en ik ken mijn volgende gezin helemaal niet. Ik hoop dat dat ook een leuk gezin is. Maringá zelf, de stad, is trouwens ook mooi. Ik heb dus geluk met zowel stad als familie! Top man.

Dit gezin had voor mij afgelopen zaterdag een surprise party gepland, voor mijn verjaardag over 2 dagen. Helaas was ik naar Cianorte, dus het ging niet door. Maar dit is een voorbeeld hoe ontzettend gaaf mijn gastgezin is. Ben echt blij met ze!

Nu ben ik aan het eind van deze blog, ik kijk even naar de reacties bij mijn vorige, en moet even een paar dingen in response geven. Sommigen begrepen dat ik naar Puerto Rico ben geweest. Nee, was dat maar zo, ik ben naar Porto Rico geweest. Een doprje 160 kilometer verderop ;)
Ook denken sommigen aan de hand van mijn vorige blog dat ik hier ook in armoede leef. Dat is niet het geval, ik leef hier in een prima appartementje op de 11e verdieping, zeer normaal ;)

Het is dan nu weer tijd om me om te kleden en de fiets te pakken, ik ga langs het huis van een andere uitwisselingsstudent (Jup, de nepviking) en dan ga ik weer naar de gym.

Je kunt me trouwens altijd een berichtje sturen op Facebook, mocht je een vraag hebben, of iets anders. Houd je vooral niet in!

Bedankt voor het lezen dan maar weer!

  • 27 November 2012 - 18:21

    Rob:

    He Jist, fijn dat je het zoooooooo naar je zin hebt! (hopelijk wil je wel weer terug naar ons van 't zomer ;-) ) Dat was trouwens een mooie pernoottaart die je had gebakken.
    Bel je deze week nog!

  • 27 November 2012 - 19:55

    Erika:

    Goeie verhalen Just.
    Meestal lees ik je verhalen onder de zonnebank, dan heb ik tenminste nog enigszins een gevoel van de warmte die je daar hebt.
    Ja, echt ik ben zooooo jaloers, kan niet wachten tot de winter hier weer voorbij is....


  • 27 November 2012 - 19:55

    Erika:

    Goeie verhalen Just.
    Meestal lees ik je verhalen onder de zonnebank, dan heb ik tenminste nog enigszins een gevoel van de warmte die je daar hebt.
    Ja, echt ik ben zooooo jaloers, kan niet wachten tot de winter hier weer voorbij is....


  • 27 November 2012 - 19:55

    Erika:

    Goeie verhalen Just.
    Meestal lees ik je verhalen onder de zonnebank, dan heb ik tenminste nog enigszins een gevoel van de warmte die je daar hebt.
    Ja, echt ik ben zooooo jaloers, kan niet wachten tot de winter hier weer voorbij is....


  • 28 November 2012 - 15:12

    Tinie En Ted Kramer:

    Hallo Just,

    We lezen jouw reisverslagen met plezier; je beleeft heel wat! Ze zijn leuk om te lezen en...leerzaam.
    Maar even iets anders: je bent jarig vandaag en we feliciteren je van harte! Maak er maar een mooie dag van, jij weet hoe dat moet!
    Liefs van Tinie en Ted uit Goutum.

  • 29 November 2012 - 18:26

    Fam Gersen:

    he just

    gefeliciteerd met je verjaardag nog een fijne dag veder
    groeten de familie gersen

  • 30 November 2012 - 22:22

    Gerben En Jane:

    We lezen jou verslagen ook hoor, nog gefeliciteerd met je verjaardag.
    groeten van Ameland
    Gerben en Jane

  • 03 December 2012 - 13:15

    Ineke:

    Hoi Just,

    Oepssss helemaal je verjaardag vergeten. Alsnog van harte. Heb net je verhalen gelezen.
    Je maakt heel wat mee en kunt het ook nog leuk overbrengen op je blog.
    Hier regent het bijna elke dag. Morgen gaan we het gekke Sunneklaasfeest weer beleven.
    Ook je moeder komt en Marjan. Ik las dat je pepernoten had gemaakt. Grappig.

    Groetjes van Ineke

  • 09 December 2012 - 12:17

    Anneke Feddema :

    Maar weer eens een reactie van mij, anders is het net of ik niks lees. Maar ik lees heel trouw je blog en ik geniet ervan. Wat beleef je veel en wat kun je er geweldig over schrijven.
    Daar ga je vast nog een keer wat mee doen en wat betreft het fotomodel zijn, dat kan ook. Ik heb wat foto's gezien en ik begrijp het aanbod, dus......
    Wat fijn dat je het zo naar de zin hebt. Ik denk dat we je hier behalve voor een bezoekje niet meer zullen zien:-)

    Groetjes, Anneke

  • 17 December 2012 - 14:19

    D. Van Brink:

    Hallo Just,

    Wat ontzettend gaaf dat je in Brazilië zo veel mee maakt. Dat is nog eens wat anders dan die saaie Waerdenborch. Ik hoop dat je er je tijd van je leven zult hebben en ik hoop snel van je te horen.
    Groet,
    Dirk van Brink

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Just

18 Augustus naar Brazilië om daar een jaartje te vertoeven in de 65 jaar jonge stad Maringá. 17 jaar (29'11'1994) Gaan um rocke

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 1171
Totaal aantal bezoekers 28276

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2012 - 13 Juli 2013

Jaaruitwisseling naar Brazilië

Landen bezocht: