De leerling wordt de leraar. - Reisverslag uit Maringá, Brazilië van Just Jongkees - WaarBenJij.nu De leerling wordt de leraar. - Reisverslag uit Maringá, Brazilië van Just Jongkees - WaarBenJij.nu

De leerling wordt de leraar.

Door: Just

Blijf op de hoogte en volg Just

24 Januari 2013 | Brazilië, Maringá

Hallo mijn vrienden!

Hoe is het met jullie? Het is hier, op een griepje en een afstervende stem na, helemaal super!

O god, ik zie net de 2 mussen het huis zijn binnengevlogen.

...


Goed ze zijn weer buiten. Goed, waar was ik. Griepje, super, nog redelijk op het begin van mijn blog dus.

Mijn laatste blog heb ik geschreven in Camboriú, waar ik het heerlijk heb gehad. Zon, zee, strand en Braziliaanse bikini's. Mijn laatste dagen daar heb ik rustig doorgebracht. Naar de oost- en westkant van Camboriú gaan, waar je prachtige uitzichten hebt. Je hebt daar allemaal bussen rijden verkleed als treinen op wielen. Ik noemde ze ook wel 'Ônibus retardade'. Wat een komisch gezicht.

Op mijn laatste dag een neppe Beat by Dr. Dré gekocht voor een omgerekende 17 euro. Een een Paraguays achtig marktje. Achja, moet kunnen toch.

Nachtelijke terugreis gemaakt in de bus, een reis van 12 uur. Ben altijd bang om te slapen in openbaar vervoer. Niet omdat ik Brazilianen niet vertrouw, niet omdat ik bang ben voor mijn spullen, maar omdat ik bang ben om mijn halte te missen. Dus het was een onrustig nachtje voor mij.
Na thuiskomst even een goeie pot pitt'n.

De daaropvolgende dagen waren rustig, alles in Maringá ging nog zijn gangetje. De huishoudster at alle chocolade in het huis op, vrienden van mijn broer komen over om een waterpijpje met elkaar te doen, om daarna Fifa te spelen en te vloeken dat deze Xbox niet goed werkt als ze X te lang indrukken op de controller.

En toen belde Alexander me. De viking uit Denemarken die ook zijn uitwisseling in Maringá doet.
"Just, kom naar Açaízeira, er is een nieuwe uitwisselingsstudent uit Nieuw Zeeland in Maringá, en we eten açaí met hem. Kom ook"
Açaí is een heerlijk typisch Braziliaans soort ijs, wat je met muesli, banaan, suiker, of wat dan ook bedekt. Het is wordt gemaakt van een besje die je niet zo kunt eten, dus maken ze er ijs van. Verdomme wat lekker.

Dus, Nederlander die ik ben, pak ik een fiets, en race ik door de stad naar Açaízeira, een plek in Maringá met heerlijke Açaí. Enige persoon in heel Maringá die met de fiets is is natuurlijk een Nederlander. Dit hoor ik vaker.

Hier aangekomen tref ik Alexander (Denemarken), Chloe en Nick (Taiwan) hun gastzusjes, en onze nieuwe Gringo Jordie uit Nieuw Zeeland. Een goeie knul, ik mag hem wel. We hebben hem wegwijs gemaakt in Maringá, ik heb tolk Engels- Portugees voor hem gespeeld bij de mobielwinkel toen hij problemen had met zijn telefoon.

Ik voel me net iemand die zijn broertje voor het eerst meeneemt de wijde wereld in. Voelt goed :)
Hij redt het wel.

Ik weet niet of iemand een vraag aan mij heeft over Brazilië, Maringá, mij, of wat dan ook, maar weet dat je het altijd kunt stellen. Gewoon een reactie achterlaten!

Tot de volgende keer vrienden.

~ De leraar


  • 24 Januari 2013 - 18:36

    Fieke Vos:

    Klinkt goed Just!

  • 24 Januari 2013 - 20:55

    Mariska:

    Wat moet jij je goed voelen Just !! Echt heerlijk om jouw blog weer te lezen.
    Hebben ze daar mooie bijzondere vogels ? Misschien als je nog bijzondere dieren tegenkomt, zou ik leuk vinden.... Wens je verder nog onwijs veel plezier daar Just. Enjoy and have fun with the gringo.

  • 24 Januari 2013 - 22:37

    Karin:

    Ohhh super jonge! Wat een leven :)) En dat fietsen, grappig!!
    Beterschap lieverd, en ik zal me vast voorbereiden op de zaken die je zonet noemde ;)) x liefs van je mams

  • 24 Januari 2013 - 23:19

    Anneke Feddema:

    Just! .....Het is gewoon niet leuk en eerlijk meer. Hoe lang zit je er al! Het wordt tijd dat je het straffe leven in Nederland weer eens ervaart. Je hebt nog wat maanden te gaan en.....nog méér beleven!! Ik begrijp dat je niet op een oude tante zit te wachten, anders:-))
    Maar eeh ok. Ga zo door. Ik geniet van je verhalen.

    Groetjes, Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Just

18 Augustus naar Brazilië om daar een jaartje te vertoeven in de 65 jaar jonge stad Maringá. 17 jaar (29'11'1994) Gaan um rocke

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 760
Totaal aantal bezoekers 28177

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2012 - 13 Juli 2013

Jaaruitwisseling naar Brazilië

Landen bezocht: